Test en Trainingscentrum

Test en Trainingscentrum:

De arbeidstraining binnen Praktijkschool Helmond vindt plaats door middel van kleine interne bedrijfjes. Deze vallen onder de noemer Test en Trainings Centrum.
Bij deze bedrijfjes staat het aanleren van algemene werknemersvaardigheden en specifieke vak gerelateerde vaardigheden centraal.
Elk bedrijfje heeft zijn eigen specifieke trainingsmogelijkheden welke op elkaar afgestemd worden. De bedrijfjes hebben samenwerking met reguliere bedrijven in de omgeving waar veelal ook het werk vandaan komt. Daarnaast kunnen bedrijven taken of diensten buiten de school uitvoeren ten behoeve van de training van de leerlingen en de profilering en sociaal maatschappelijke betrokkenheid van de school in de omgeving.

 

Interne bedrijfjes:

 

Hout:

De leerlingen maken in een productiematige arbeidssituatie houten schuttingen, lattenbodems voor bedden en lades voor in keukens en nachtkastjes.
Daarnaast maken ze ook kleine werkstukken voor de verkoop zoals o.a.  houten kerstbomen,  vogelhuisjes en knappen ze meubels en tuinmeubilair op.
Naast de werkzaamheden op het houtbedrijf verrichten ze ook diverse tuinwerkzaamheden. Zo onderhouden zij de schooltuin en het moestuintje ten behoeve van het restaurant en voeren ze werkzaamheden uit in tuintjes in de omgeving van de school. 

 

Techniek:

Techniek heeft als doel het algemene technische inzicht, kennis en het gebruik van gereedschappen bij de leerling te vergroten. Daarnaast richt techniek zich op praktische zaken die zelfredzaamheid bevorderen. Bij techniek kunnen de leerlingen werken aan de volgende onderdelen:

  • Fietstechniek/ sleuteltechniek

Het doel hiervan is dat leerlingen zelf een kleine reparatie aan een fiets kunnen uitvoeren en dat zij weten welk gereedschap zij hier voor moeten gebruiken. Denk hierbij dat leerlingen zelfstandig een band moeten kunnen plakken, ketting erop leggen/ stellen, verlichting maken/lampje vervangen.

Fietsen die binnenkomen en vragen om een opknap/ onderhoudsbeurt of kleine reparatie worden door leerlingen met behulp van een checklist/ keuringsrapport nagekeken. Aan de hand daarvan kunnen eventuele reparaties middels een plan uitgevoerd worden. Afhankelijk van de reparatie zal een kleine vergoeding gevraagd worden.

  • Demontage en recycling:

Hierbij wordt door leerlingen gewerkt aan het demonteren van verschillende soorten elektrische apparaten (denk hierbij aan computers, radio`s, dvd spelers etc.) Het doel van demontage is om het technisch inzicht bij leerlingen te vergroten en het leren omgaan met en toepassen van specifieke gereedschappen.

Daarnaast wordt kennis opgedaan t.a.v. grondstof en recyclen (het scheiden van verschillende soorten materialen zoals metalen en kunststoffen).

  • Electrotechniek:

Electro richt zich op standaard huisinstallaties waarbij de leerling kennis maakt met simpele schakelingen zoals het schakelen van een lamp of het aansluiten van een fitting. Electro is een oriëntatie op het vak en richt zich vooral op veiligheid. Benadrukt wordt, dat een elektrische installatie niet iets is waar zomaar aan gewerkt mag worden. De spanning waar mee gewerkt wordt is 24 volt, dit is een veilige spanning om mee te werken.

 

Drukkerij:

Bij de drukkerij worden bijna alle kopieerwerkzaamheden van de school uitgevoerd en daarnaast nog veel opdrachten voor verschillende verenigingen en bedrijven uit de omgeving. Wij kunnen het meest voorkomend druk, inbind en snijwerk uitvoeren. Voor het erg specifieke werk hebben we contacten met een grote externe drukkerij, die we hier voor in kunnen schakelen.

Binnen de drukkerij verwerken de leerlingen alle interne opdrachten. De externe opdrachten mogen leerlingen uitvoeren als ze hier bekwaam voor blijken te zijn.

De leerlingen leren naast het procedureel werken, samenwerken en organiseren ook omgaan met computer en mail, het gebruik van formulieren, rekeningen schrijven en de bediening van kopieerapparatuur.

 

Inpakbedrijf:

Bij de inpakafdeling wordt bedrijfsmatig inpakwerkzaamheden verricht. De werkzaamheden die hier uitgevoerd worden zijn afkomstig van bedrijven uit de omgeving waar we mee samenwerken. Bij deze werkplek staat de productiesnelheid en het doorzettingsvermogen centraal. Leerlingen leren langdurig eentonige werkzaamheden te verrichten met een bepaalde productiesnelheid.

Naast de taak van inpakker wordt er ook vaak gewerkt met een voorwerker. De voorwerker zorgt er voor dat het werk voor andere leerlingen aangevuld blijft en in de juiste aantallen / gewichten in de dozen komt. Daarnaast houdt de voorwerker ook het werktempo van de medeleerlingen bij.
Vaardigheden die bij de voorwerker getraind worden zijn; overzicht houden over de werkplek, schakelen tijdens het werk, verantwoordelijkheidsgevoel voor het eindproduct. 
 

 

Vrijwilligers:

Binnen veel bedrijfjes zijn vrijwilligers werkzaam om de werkzaamheden van het bedrijf en de leerlingen met de werkzaamheden te ondersteunen. Hierdoor kunnen we de leerlingen een rijkere leeromgeving bieden en krijgen vrijwilligers de kans om binnen een levendige organisatie van betekenis te kunnen zijn.

 

Ontwikkelingen:

De ontwikkeling van de bedrijfjes richt zich op het creëren van een semiprofessionele werkplek. Hierbij zijn de trainingsmogelijkheden van de bedrijfjes op elkaar afgestemd. Daarbij staat het bedrijf in de school en de school in het bedrijf centraal wat tot uiting moet komen in de werkzaamheden en uitstraling.
Binnen de arbeidstraining zijn we zoekende naar een passende vorm van het vastleggen van vaardigheden en kenmerken van de leerling die van belang zijn voor te toeleiding naar arbeid.

Het ontwikkelen van aanbod in de richting van schoonmaak (zorg) behoort nog tot de wensen.

Bij verschillende bedrijfjes streven we naar het aanbieden van vakspecifieke certificeringen.